De Turkse Verblijfsvergunning – Ikamet Izni

Met een toeristen visum mag je gedurende 90 dagen binnen een periode van 180 dagen in Turkije verblijven. Als je langere tijd in Turkije wilt blijven moet je een zogenaamde Ikamet, oftwel een verblijfsvergunning aanvragen.Ikamet Eerste Aanvraag

Op de website van de Turkse immigratiedienst kun je het aanvraag formulier online invullen en een afspraak maken bij het dichtstbijzijnde immigratiekantoor (Turks: Göç İdaresi). De website kun je op Engels instellen. Je kunt het aanvraag formulier tussendoor opslaan en later verder invullen. Wanneer je de hele vragenlijst hebt ingevuld vraag het systeem je om een afspraak te maken. Na het maken van de afspraak kun je het aanvraagformulier niet meer wijzigen. Je kunt het nu downloaden als PDF en uitprinten. De laatste pagina’s van het PDF bestand bestaan uit een lijst met benodigde documenten.

De eerste keer krijg je een kort-verblijf visum voor maximaal 12 maanden, voor de familie ikamet is dit twee jaar. Met dit visum mag je niet werken. Om in Turkije te kunnen werken heb je een aparte werkvergunning nodig.

Mijn Visum Verloopt Binnenkort En Ik Heb Nog Geen Ikamet

Belangrijk! Je moet de aanvraag voor de Ikamet starten voordat je toeristen visum afloopt. Het kan zo zijn dat je na de online aanvraag een datum krijgt toegewezen die NA het verlopen van je toeristenvisum ligt. Dit betekent niet dat je illegaal in Turkije verblijft. Met het bewijs dat je een afspraak op het immigratiekantoor hebt ben je legaal in Turkije. Echter, je mag het land in de tussenliggende periode niet in- en uitreizen. Als je dit wel doet zul je opnieuw een toeristenvisum aan moeten vragen om het land in te reizen, iets wat pas na het aflopen van de 180 dagen periode kan!

Benodigde Documenten Short Stay Ikamet

Klik hier voor de officiele lijst van de Turkse immigratiedienst.

  • Aanvraagformulier
  • 4 pasfoto’s: biometrisch, gemaakt in de laatste 6 maanden. In de meeste fotozaken weten ze aan welke voorwaarden de pasfoto’s moeten voldoen.
  • Geldig paspoort: het paspoort moet nog minstens 6 maanden geldig zijn vanaf de einddatum van het aan te vragen Ikamet. Kopien van het ID-blad en alle stempels van in-uitreizen.
  • Bewijs van inkomen of onderhoud: dit verschilt per persoon en wordt op het aanvraagformulier verduidelijkt. In het algemeen moet je per maand dat je in Turkije verblijft een bedrag van 500 USD op een Turkse bankrekening aantonen. Dit is voor eerste aanvraag dus minstens 6000 USD (mag natuurlijk ook in EURO of TL omgerekend naar de huidige koers).
  • Bewijs van zorgverzekering. Dit kan op verschillende manieren. Als je je Nederlandse zorgverzekering nog hebt kun je deze gebruiken. Nederland heeft een overeenkomst met Turkije: met een N/TUR111 formulier (aanvragen bij je verzekering in Nederland) ga je naar het plaatselijke SGK kantoor om daar een certificaat op te halen. Als je geen Nederlandse verzekering meer hebt kun je een Özel Sigorta (privaat) aanvragen, of je inschrijven bij SGK (staatsverzekering) tegen de hoogste premie. Als je getrouwd bent met een Turk kun je je op zijn/haar SGK polis laten bijschrijven. Lees hier meer over dit onderwerp.
  • Huurovereenkomst of Tapu (eigendomsbewijs van een huis of grond). Origineel en kopie, hoeft i.p niet gestempeld door een notaris, maar dat verschilt per beambte. Om vragen te voorkomen zou ik aanraden om het huurcontract te laten notariseren (NB bij een Turkse notaris). Voeg voor de zekerheid ook een kopie van het identiteitsbewijs van de huisbaas toe. De kopie van de Tapu moet je laten stempelen op het plaatselijke Tapu kantoor.

Kosten Ikamet

Met bovengenomende documenten ga je op het afgesproken tijdstip naar het immigratiekantoor (Göç Idaresi). De kosten voor het aanvragen van de Ikamet verschillen per land en worden vermeld op het aanvraagformulier. Je kunt deze online met creditcard betalen.

Na De Aanvraag

Als er documenten ontbreken heb je 30 dagen de tijd om deze alsnog in te leveren. Dit kan vaak per post (tip: verstuur belangrijke documenten altijd via aangetekende post zoals bv Yürtiçi Kargo).

Vervolgens is het afwachten. De meeste aanvragen duren maximaal 90 dagen. Als de aanvraag is goed gekeurd wordt het roze pasje per post naar je huisadres opgestuurd. Voor de tussenliggende periode krijg je een tijdelijk document waarmee je Turkije eventueel uit kunt reizen (let op: niet meer dan 15 dagen!). Het TC Yabancı Kimlik no (soort BSN voor buitenlanders) staat op het roze pasje en begint met een 9.

120 Dagen Regel

In 2015 de 120 dagen regeling van kracht is gegaan. Van alle houders van een Ikamet wordt verwacht dat ze ook daadwerkelijk in Turkije verblijven. Per jaar mag je daarom niet meer dan 120 dagen buiten Turkije verblijven, anders komt de Ikamet te vervallen. Dit moet je overigens zelf bijhouden, pas op dat je hier niet pas aan de grens achter komt.

Verlenging Ikamet

Voor verlenging kun je 60 dagen voor de afloop van je ikamet de nieuwe aanvraag procedure starten. Als je van ikamet soort veranderd kies je voor ‘Transfer’.

Ben jij bezig met je eerste Ikamet aanvraag? Is er iets niet helemaal duidelijk of heb je vragen? Reageer dan hieronder of stuur mij een bericht via de contact pagina.

Volg mij ook op Instagram en Facebook!

Reageren