Een Weekje In Nederland

Wie mij volgt op Instagram en Facebook zal het niet ontgaan zijn, afgelopen week was ik in Nederland! Het was precies een jaar geleden, dus hoog tijd voor een bezoekje aan het land van kaas, kroketten en tulpen!

ZATERDAG

Ik vloog op zaterdagavond direct naar Amsterdam. Vanaf april gaan er weer directe vluchten tussen Bodrum en Amsterdam, dus geen gedoe meer met overstappen op Istanbul. Ik was blij verrast te zien dat het vliegtuig vol zat met Nederlandse vakantiegangers, en dat terwijl de meivakantie nog niet eens begonnen is. Dat biedt hoop voor het Turkse toerisme! Het was een prima vlucht. En ik had geluk, want naast mij vertelde een meisje en haar vriend mij in geuren en kleuren over de fotoshoot die ze hadden gedaan in hun all-inclusive hotel. Kennen jullie de Facebook pagina Fotoshoot in Turkije met Sgatje? Behoeft verder geen uitleg.

Op Schiphol stonden mijn ouders en broertje Sander mij al op te wachten. Wat fijn om ze weer te zien! In Sanders nieuwe auto scheurden we over de A5 richting huis, met natuurlijk onderweg de langverwachte McKroket! En die smaakte heerlijk, ook om 2 uur ’s nachts.

ZONDAG

Zondagochtend ging ik met mijn ouders naar de kerk. Na de kerk dronken we koffie met mijn zusje Loes, en daarna vertrokken we met Sander richting Leiden voor de verjaardag van Alex, de zoon van mijn oudste broer Reijer. Drie jaar is hij alweer, en zijn verjaardag markeert voor mij altijd een dubbele mijlpaal: ik emigreerde drie jaar geleden een week na zijn geboorte naar Turkije.

MAANDAG

Op maandag was Loes vrij en we besloten om samen naar mijn opa en oma te rijden om koffie te drinken. Opa was vorige week met zijn e-bike gevallen en zag er gehavend uit. Maar gelukkig mocht hij na twee nachten in het ziekenhuis thuis verder herstellen. Het was natuurlijk heel fijn om ze beiden weer te zien!

Na de koffie deden we boodschappen voor het avondeten en kookte ik samen met Loes een Turkse maaltijd in het nieuwe huis van Sander.

DINSDAG

Dinsdag stond in het teken van mijn oud-studiegenootjes in Utrecht. In mijn moeders kanariegele Fiat 500 reed ik naar Utrecht om te ontbijten met Lies (die uit de nachtdienst kwam), lunchen met Anne Meike bij Rhijnauwen (pannenkoeken!), en daarna nog op kraamvisite bij Caroline. ’s Avonds at ik risotto bij de ouders van mijn vriendin Suzanne, die mij acht jaar geleden voor het eerst mee naar Turkije op vakantie namen. Haar broer, schoonzus en kinderen, en mijn vriendin Eline waren ook van de partij. Gelukkig hoef ik hen niet lang te missen want binnenkort komen ze al weer naar Bodrum!

WOENSDAG

Mijn nieuwe tactiek voor een bezoek aan Nederland is om de laatste dag volledig vrij te houden. Zo kan ik nog wat winkelen, eventueel afspreken met iemand, of gewoon lekker relaxen. Dat was dan ook wat ik woensdag heb gedaan. ’s Avonds aten we met zijn allen bij mijn ouders en daarna was het tijd voor afscheid nemen, het minst leuke onderdeel van de vakantie.

DONDERDAG

Na ontbijt en koffie brachten mijn ouders me naar Schiphol en vloog ik terug naar Bodrum. In het vliegtuig bedacht ik me dat ik voor het eerst in drie jaar tijd echt fijn vond om weer terug naar Turkije te gaan. Na drie jaar voelt Bodrum als mijn thuis, zeker sinds we hier ons huis gekocht hebben. Het is altijd fijn om in Nederland mijn vrienden en familie te kunnen opzoeken, en ik mis Nederland ook wel als ik hier ben. Maar andersom vind ik het fijn om te merken dat ik Turkije mis als ik in Nederland ben. Ik ben waarschijnlijk in de fase terecht gekomen waarin ik meerdere plekken op de aarde “thuis” kan noemen. En daar mag ik heel dankbaar voor zijn.

Met dank aan iedereen die deze vakantie mogelijk heeft gemaakt! Mocht ik je deze keer gemist hebben, ik ben hopelijk met kerst weer in het land.

Fijne zomer!

Maartje

2 Replies to “Een Weekje In Nederland”